Gyakorlat

Mi a zen gyakorlat? Mit teszel most? E két kérdés csak látszólag különbözik. Amit ebben a pillanatban csinálsz, amilyen irányba mész, amilyen eredményt létrehozol – az vagy. A kérdés megválaszolásához semmilyen név és forma sem használható. Ezeknek önmagukban nincs semmilyen meghatározó jellegük: minőségük, tartalmuk, nem jelentenek semmit, egymással viszont van kapcsolatuk, működésüknek van eredménye.

Lényegünk az egész világ lényege. Ezt eredeti, név-és-forma előtti minőségében tapasztalni a zen elsődleges feladata.

Ekkor tudatunk nem-tudat. A nem-tudat tiszta tudat. A tiszta tudat olyan, mint a végtelen tér, mint a határtalan tükör.

Ebben a tükörben minden tisztán látszik. Az ég kék, a fű zöld. A hegy kék, a folyó folyik. Ez az igazság: minden éppen ilyen.

De ez a tiszta, tükörhöz hasonlító tudat nem tétlen és nem céltalan – cselekszik: ha valaki éhes, enni adok neki. Ha valaki szomjas, inni adok neki.

Lényeg, igazság, cselekvés: gyakorlatunk három alappillére. Ha ezek világosak és jól működnek, akkor a megfelelő helyzetfelismerés, kapcsolatteremtés és cselekvés is jól működik.


(Dae Bong Zen Mester szavai a gyakorlásról)

A meditációs gyakorlat

A zenben a meditáció nem egy különleges tevékenység vagy állapot. Nem válik el a mindennapi élettől. Amikor valamit csinálsz, csak csinálod. De ez az embereknek nagyon nehéz, ezért a gyakorlásban nagyon egyszerű formákat követünk a formális meditáció, az ülés, a leborulás és az éneklés során. Azután ezeket az egyszerű formákat használjuk a karmánk eltüntetésére is, és végül, amikor valamit teszünk, képesek vagyunk „csak csinálni”. Ekkor a meditációnk és a hétköznapi életünk már nem különböznek. Ekkor az egész életünk spirituális gyakorlássá válik. Tehát, ebben a világban, sok ember érti a meditáció szó jelentését, de azt hiszik, hogy az valami különleges, és nem értik a valódi és helyes meditációt. Ezért csodálatos a zen tanítás, nagyon tiszta és világos.

Formák

A gyakorlás során a formák igen fontosak. Lényegük, hogy segítenek félretenni a véleményeinket és megtapasztalni az eredeti tudatot. Mindennek, amit az életünk során teszünk, megvan a maga formája.
Tehát az, hogy egyszerű formákat követünk, és együtt csináljuk, egyszerűen, lehetővé teszi számunkra, hogy lássuk a véleményeinket pillanatról pillanatra, félretegyük mindet, és hirtelen megtapasztaljuk az eredeti tudatunkat, amely nyitott, tiszta, tág és szabad.
A legtöbb ember, aki szereti a szabadságot, különösen Amerikában, ragaszkodik a szabadságához, és emiatt valójában nem szabad. Amikor egy összetettebb szituációban találják magukat, megjelenik a „szeretem” és „nem-szeretem” tudatuk, és nem képesek magát a helyzetet követni. Ha igazán szabad vagy, az azt jelenti, hogy szabad vagy a véleményeidtől is, a „szeretemektől” és a „nem-szeretemektől”. Még akkor is, ha van véleményed, szeretemek és nem-szeretemek, nem azok irányítanak.
Szóval bármilyen formát követhetünk azzal a céllal, hogy másokon segítsünk, és az egyik ok a formák követésére az az, hogy segítenek letenni a véleményeinket és megtapasztalni az eredeti tudatot.
A másik ok a formai szabályok követésére a harmonikus együtt cselekvés. Szung Szán zen mester gyakran mondta: „kövesd a helyzetet, és légy boldog!” Tehát a tanítás minden helyzetben az, hogy kövesd a helyzetet. Ha egy Tibeti templomba mész, tibeti stílusban gyakorolj! Ha japán templomba mész, kövesd a japán stílust! Ha ezt megtanulod és így élsz, akkor bármilyen helyzetben harmóniát tudsz teremteni, megszabadulhatsz a véleményeidtől és megtapasztalhatod az eredeti tudatot, bölcsességre tehetsz szert és nagy segítséget jelenthetsz mások számára. Ez azt jelenti, hogy a formák segítenek megtartani a nagy elhatározást.

A helyes irányvétel és az igyekezet

Szung Szán zen mester gyakran mondogatta, hogy a gyakorlásban 2 fontos dolog van: a helyes irányvétel és az igyekezet. A helyes irányvétel azt jelenti, hogy meg akarjuk találni valódi természetünket és meg akarunk menteni minden lényt a szenvedéstől. Az igyekezet azt jelenti, hogy csinálj valamit, mindegy mi az, bármit! Csak csináld, próbáld! Egy nap Szung Szán zen mester azt mondta: „ha erősen próbálkozol és az irányvételed helyes, akkor a gyakorlásod is helyes. Így egy nap ráébredsz, hogy az igyekvő tudat és a helyes irányvétel maga a Megvilágosodás.” Tehát a helyes irányvétel az, amelyet a Dharma tanítóinktól kaphatunk meg, az, amelyre a tanítók és a zen mesterek rámutatnak. De az igyekvő tudatot csak mi magunk hozhatjuk létre. Ezért mindenki számára nagyon fotnos, hogy próbálkozzon.

 

magyar